Hjælp til intrigelive
Af Hans Peter Hartsteen & Morten Gade

"Som Livespiller har jeg tit oplevet, at spillet er gået i stå, fordi der ikke har været noget at lave."
"Når jeg har haft gode med- og modspillere har jeg altid haft det fedt."
"Jeg tager bare af sted til scenarierne og håber, at de bliver fede."

Ovenstående er citater, som vi vel alle har hørt det ene eller det andet sted.
Uden forberedelse kommer alle til at kede sig under et scenarie - lige meget hvor godt det er. De vigtigste ting du skal huske før og under scenariet er:
� Man skal sætte sig et mål.
� Man skal skabe sig så mange nære forbindelser som muligt.
� Man skal gøre sit eget mål til sine forbindelsers mål.
� Nogen gange skal man lade sig tabe.
� Man skal spille for folk.

Målene
Sæt dig et mål under scenariet: Sørg for at have både nære og fjerne mål du kan arbejde mod. Nogen skal være let opnåelige inden for en overskuelig tidsramme (scenariet) mens andre skal være mere eller mindre uopnåelige ('Jeg vil være den næste fyrste'). De første skaber spil på kort basis, mens de sidste sørger for at du hele tiden har noget at arbejde imod - også hvis de korte mål er opfyldt.
Som arrangører prøver vi at sørge for, at alle hold har mange mål de stiler imod, med det ville være uoverkommeligt at skulle skabe mål for hver eneste spiller. Det er derfor dit ansvar at have mål at arbejde mod i scenariet.

Valgene
Når du pludselig ikke ved hvad du skal tage dig til under scenariet er det du skal bruge dine mål. Du skal arbejde mod at de kan opfyldes, hvadenten de er kort- eller langsigtede. Dette skulle ikke alene give dig spil i alle de kedelige stunder, det skulle også give dig en bedre basis for at træffe de valg du uundgåeligt vil stå overfor under Troldmandens Prøve og Skyggespil.
Hvis din karakter ikke har mål, drømme og visioner vil du meget hurtigt opdage at spillet går i stå og du ingen basis har at handle ud fra. Det gør scenariet kedeligt og trist, på samme måde som hvis du arbejdede fra 9-16 hver dag med et dødsygt job, ingen fritid havde, og ikke havde nogle håb og drømme om at det kunne forbedres.

Kontakterne
For at nå dine mål og skabe spil er det vigtigt at du skaber dig så mange forbindelser under scenariet som overhovedet muligt. Nogen af disse vil blive dine venner, mens andre med tiden vil blive bitre fjender. Brug dette til fulde. Sørg for at dine venner hjælper dig med at løse dine mål, og at i arbejder mod det samme. Hjælp dine venner med at få opfyldt deres mål, og gengæld alle tjenester. Kultiv�r også nogle fjender.
Da Legendernes Tid er konfliktbaserede scenarier, så er det vigtigt ikke kun at have venner, men også fjender.

Dine forbindelser skal du sørge for at sætte i gang med at hjælpe dig hele tiden - de gør det ikke af sig selv. Du skal påvirke dem og overbevise dem om at de i virkeligheden selv har de samme mål som dig. Det har de nemlig - i hvert fald til en vis grad.
Venner hjælper hinanden, og du skal sørge for at gøre gengæld, det skaber også endnu flere mål for dig selv.

Når du har sat gang i dine med- og modspillere keder de sig heller ikke, og så er det meget federe at spille sammen med og overfor dem. Spillere der er involverede i scenariet er opfindsomme og som sådan skaber de spil ikke bare for dig, men også for dem de møder, etc., etc. - alt sammen sætter gang i en god cirkel af godt og sjovt spil.

Forberedelserne
Sørg for at forberede dig til scenariet. Allerede med Pakke I fik du en liste over grupper i din by og deres kontaktpersoner. Dermed har du mulighed for at kontakte dem og på forhånd finde ud af hvad de er for en størrelse. Det er også en del mere naturligt på den måde end hvis i skal gå og føle hinanden på tænderne ude til scenariet.

Intrigerne
Interne intriger er også gode. En families indbyrde skænderier kan ofte være mere drabelige end den største drage.
Find på intriger, både til din egen familie og til andre i din nære omgangskreds. Find inden scenariet en eller flere fjender. Lav nogle intriger med vedkommende. Lav lidt flere og find på nogle ting I har gjort ved hinanden før i tiden. Da det er rollespil for sjov skal du også sprede rygter om hvad der er sket i fortiden under scenariet.
Ellers er der jo ingen der finder ud af det - og så er det jo ikke sjovt. Jo flere problemer i fortiden - desto bedre.

Sejrene og nederlagene
Husk - bl.a. i forbindelse med ovenstående - at du ikke spiller for at 'vinde scenariet,' men for at have det sjovt. Og det er ofte sjovere at tabe for fuld kraft end at vinde. Der er mange situationer hvor din karakter på ingen måde ville kunne løse de problemer den står over for, og det skal du være opmærksom på, så lad være med at forsøge at vinde for enhver pris. Spil i stedet for de andre spilleres skyld, og du vil næsten med garanti få den bedste oplevelse.
Derfor er negative karaktertræk til din rolle også noget positivt rent spilmæssigt. De gør måske at du har sværere ved at være helten, der overvinder den onde troldmand, men det er oftest mere underholdende at spille nogle negative karaktertræk. Desuden er det de færreste virkelige personer, der er gennemført gode, på samme måde som det er de færreste, der vågner op og lægger planer om at dræbe spædbørn som morgenens første hjernegymnastik.

Rygterne
Rygter er - sande eller ej - ganske glimrende underholdning. Ligeledes er de nyeste rygter om folk og fæ oplagte samtaleemner, og det er let at falde i snak med andre, ved at videregive et rygte. Der findes også nogle, som sælger rygter for penge, og hvis man har en modstander, som man gerne vil have svinet til, kan man begynde at sprede rygter om vedkommende. De behøver ikke at være sande, for det er sådan med rygter, at de usande virker lige så godt som de sande, hvis man skal bringe en anden person i miskredit.

Åbenheden
Intrige spil bliver ofte meget hemmeligt, når man sidder i en lille gruppe ud på natten og lægger skumle planer mod sine fjender. Det er for den sags skyld også fedt nok. Men noget af det sjoveste ved live er når man har mulighed for at trække alting ud i det åbne, hvorved man får tilskuere til sit spil. Det giver i øvrigt også andre spillere noget at kigge på - og endnu bedre - at blande sig i, så situationen udvikles og mere spil skabes.
Live er på nogle måder lidt som en film. Og på film er skurken spændende, fordi han altid fortæller om sine planer, på trods af at de færreste personer i det virkelige liv er så melodramatiske. Men vær filmisk og gør opmærksom på dig selv.

Sådan spiller man status spil
Det er status spil når den fattige knæler for Burgmeisteren. Og når Burgmeisteren pligtskyldigt afleverer sine skatter til Fyrstegarden - og når gardisterne ofrer livet på Fyrstens bud.

Det er skægt at være over nogen i status, at kunne give dem ordrer og være arrogant over for dem. Men det er mindst lige så sjovt at være en ydmyg spytslikker. Derfor, vær sikker på hvad din plads i status spillet er, hvem der er under dig, men så sandelig også hvem der er over dig.

Jagt status.
Status, magt og respekt er det vigtigste for enhver ambitiøs borger med ordentlig opdragelse. Rigmænd er også opdraget til altid at se ned på folk af lavere stand og omgås helst ligeværdige. Bag jagten på status kan der være reelle magtkampe (med magi, gift, skatte, stjålne smykker og soldater) skjult. Alle prøver at stige i status. Lige meget om det er fra den underkuede bondesøn til den populære bondesøn, eller om det er fra fyrstesøn til fyrste.

Kend din plads.
Hvis der skal være statusjagt bliver du nødt til meget hurtigt at finde din egen plads i samfundets hierarki. Det kan være ret sjovt både at spille overlegen, arrogant, underlegen og ydmyg. Det er ikke nødvendigvis en skam at være en slibrig spytslikker ('brownnoser'), hvis man får noget ud af det. Selv om rigmænd sjældent viser ansigt er de for det meste enten hovne eller underdanige overfor andre (alt efter de andres stand). Find dig eventuelt en 'beskytter', du kan modtage ordrer fra og få status/ magt ved at kende - og måske nogen du konstant kan hakke på. Vær en aktiv spiller i hierarkiet og vær bevidst om opbygningen af det.

Fjender.
Det er ofte sådan til et intrigescenarie, at hvis man har en fjende angriber man aldrig vedkommende direkte, fordi det er meget svært at slippe af sted med åbenlys strid. Folk dør let i kamp� også selvom man er i overtal.
Man angriber derfor hendes besiddelser, venner, tjenere, tilhængere eller familie i stedet.
Når fjenden ikke længere har nogen tilhængere kan man jo få hende sendt i eksil, anklaget for hekseri, højforræderi eller tyveri, eller bare håne hende til hun forsvinder. Og det er der da meget mere rollespil i end blot at forgifte Fatti Wolfenburg. Så gå aldrig efter manden - men efter hans status.

Facade.
De, der kender den japanske kultur vil vide, at japanere går meget op i aldrig at måtte tabe ansigt. Det må man naturligvis heller som intrigemager - og det er særligt vigtigt at kunne rose sin værste fjendes frisure. På den måde kan alle jo se, at det ikke er dig der er problemer med, du er jo venlig.
Det er jo også en klar fordel, hvis din fjende ikke ved, at I er fjender - så når hun ikke at forsvare sig når du endelig begynder dit angreb, og hvis andre kan se at du styrer begivenhederne, så meget mere triumf for dig.

Handler.
Penge er vigtige for serconerne, men status er endnu vigtigere. Meget tit handles der ikke i penge, men i tjenester og meninger. Det er ganske naturligt for en serconer at sælge sine meninger for at opnå et mål. Ingen tvinges til at deltage i det store spil om magt og prestige, men er man først med, så bruges alle kneb. Men i kampen om status tæller det mere, at man er ven med en Waldgraf, end at man har 100 Sølvfalke i sit hjem.

Fasttalk.
Det er meget vigtigt for folk, som opfatter sig selv som værende vigtige, at de er klogere end andre folk. Den nemmeste måde at bevise overfor andre, at man er klog, er ved at kunne ydmyge dem verbalt.
Og da alle serconere opfatter sig selv som noget særligt, så er det en god sejr, hvis man kan vinde over en fjende ved at argumentere vedkommende ned offentligt, og det giver megen status. Det kan blive meget pinligt, hvis man ikke kan finde på en passende bemærkning når nogen stikker til en - så prøv at tænke og tale hurtigt.

Blandt serconere giver det status at: � Vinde! Hvad og hvordan man end vinder!
� Have mange børn.
� Være i familie med eller ven med en af de fire guders tilhængere.
� Være iklædt smukke, dyre klæder af tungt stof.
� Ødsle om sig med penge.
� Eje enestående kunstgenstande.
� Spise ved siden af nogen med højere status.
� Penge giver kun status i det omfang man bruger dem. En ægte serconer har ingen penge på kistebunden�
� Kunne manipulere / kommandere andre rundt eller bare svine dem til uden at de kan nå at forsvare sig.

Hvis man gjort noget der giver status siger man det naturligvis henkastet og tilfældigt - men hver gang chancen byder sig.

Til gengæld mister man som serconer status ved at:
� Tabe ansigt og erkende nederlag.
� Være sjusket klædt.
� Konfrontere en anden med et usandt rygte.
� Blive konfronteret offentligt med et rygte - sandt eller usandt.
� Blive manipuleret / kommanderet rundt med.

Blandt utherne giver det status at:
� Vise Izyx ære.
� Have magt.
� Gør det klart at man har magt, men ikke behøver at bruge den.
� Være disciplineret og stærk i sindet.
� Sørge for at ens slaver kender Izyx' ord.
� Have tilfredse slaver. (giver høj status i dette serconsk-dominerede område).
� Være venner med en præst eller præstinde
� Handle retfærdigt i Izyx' navn.

Til gengæld mister man som uther status ved at:
� Vise mangel på respekt for Izyx' ord.
� Ikke at overholde de faste ritualer.
� Opføre sig respektløst overfor andre uthere.
� Ikke at adlyde og hjælpe præsterne.
� Fejle i en opgave, man har fået af en overordnet.

Blandt Isfolket giver det status at:
� Vise fylgierne ære.
� Fange trolde.
� Være dygtig til sit håndværk.
� Altid være målbevidste.
� Altid være stærke og modige.

Til gengæld mister man som Isfolk status ved at:
� Være en kujon.
� Være klædt som serconer.
� Udvise manglende respekt for de som står over en.
� Være uærlig og lusket.

Etikette
Når vi nu spiller rollespil gør vi det for at have det sjovt - ikke for at vinde. Derfor: Overspil dine følelser når du endelig gør det. Det virker rigtigt godt.
Husk også, at det er meget sjovere at spille negative karaktertræk end positive (Det er sjovere at spille dekadent, nedrig og impulsiv end at spille ærlig og ordentlig). Find tre eller fire negative karaktertræk til din rolle inden du kommer til scenariet.

 
Underpunkter
  Rollespilstips
Spil skjald
Holdbaggrunde
Bedre Rollespil
Ting
Kriger
Piger
Borger
Erhverv
Intriger
Skurk

Nyheder

[6. Maj]
Hvis du har lyst til at skrive en tekst om hvordan man spiller bedre rollespil, så skriv til arrangørerne.