Legendernes Tid - Bliv bedre Liverollespiller

Bliv en bedre liverollespiller
Af Morten Gade

1. Hvilken person vil du gerne være?
1.1 Hvilken type gruppe vil du gerne være en del af ?
2. Opbyg illusionen
3. Selve spillet

1. Hvilken person vil du gerne være?
Når du har læst folderen til scenariet og besluttet at det her, det vil du gerne være med til, hvad gør du så ? Det gælder om at skabe en rolle, der vil passe ind i stemningen til scenariet, og som du vil kunne holde ud at spille i døgndrift et langt stykke tid.
Det kan tage mange timer at finde på den rigtige id�, men vær aldrig bange for at kassere noget, hvis du finder på noget bedre.
Brainstorming er måske det rette for dig. Se hvor mange forskellige forslag du og dine venner kan komme på i løbet af en times tid og skriv dem alle sammen ned. Læs derefter de mange forslag igennem og vælg fra, i denne proces vil der sikkert komme endnu flere forslag og ideer, som I så igen kan tage stilling til.
Den perfekte id� findes selvfølgelig næsten aldrig, så pas på du ikke er alt for selvkritisk.
Når du finder din rolle, skal du være sikker på, at du faktisk gider at leve dig ind i den. Hvis du egentlig hader bønder, skal du nok ikke vælge at spille bonde... Og hvis du simpelthen ikke kan få dig selv til at gøre en altruistisk handling, skal du nok ikke vælge at spille tiggermunk.
Du skal sørge for at vælge en rolle, som du kan være, en rolle du kan give dig fuldstændig ind til. Du skal tænke, ånde, føle og være den rolle, du har valgt dig.
Du skal også tænke på, at det kan være sundt at spille en rolle, der er meget modsat din egen personlighed. Det kan give dig bedre forståelse for andre menneskers handlemønstre og til syvende og sidst også en bedre forståelse af dig selv.
Indlevelse er et vigtigt nøgleord. Intet skaber mere stemning end folk der reagerer 100% som den rolle, de har valgt at spille. Jo mere indlevelse du har, jo lettere er det også - ude af spillet, i dit virkelige liv - at se stort på ulogiske handlinger af andre.
Endelig skal du tænke på, at hvis du meget gerne vil spille sammen med nogle af dine venner, hvilket en klar fordel, skal din rolle passe sammen med deres rolle. Derfor er det måske en god id�, først at skrive nogen fælles træk for jeres familie, forretning eller hvad tilknytning til hinanden i måtte have.

1.1 Hvilken type gruppe vil du gerne være en del af ?
Hvis I er en gruppe venner, der gerne vil spille sammen, og I ikke præcis ved, hvad I gerne vil spille, minder fremgangsprocessen meget om den for en individuel spiller.
Hvad slags gruppe eller hold skal i være ? Det vigtigste af alt er at finde ud af, hvad, der binder jer sammen ? Er det et fælles arbejde, en fælles tro eller jeres fælles skæbne ? Hvilke mål har I?
Eksempler kan være en religiøs bevægelse, en kro, en købmandsfamilie, en bondefamilie eller lignende.
Dernæst bør I finde ud af, hvem der spiller hvilken rolle i gruppen. Er der en person, der skal sidde på magten, eller skal den deles mellem flere ? Hvem spiller krofatter, hvem spiller kok og hvem spiller tjener ? Er der forskel på hvem der har magten udadtil og indadtil ?
Ud fra dette bør i gå i gang med at skrive jeres individuelle roller. Sørg for, at de passer sammen. Når man er en del af en større gruppe, har man den fordel, at man kan sørge for at de familiære relationer er på plads. Sørg for, at I ikke blander alt for mange forskellige typer sammen. "Lige børn leger bedst" er muligvis et kedeligt karaktertræk, men det er nu oftest sådan, de fleste mennesker er, bevidst eller ubevidst.
Dermed ikke sagt, at I alle skal være ens og leve i en harmonisk hverdag. Det, der skaber godt og sjovt rollespil, er intriger og forskelligheder. Uden et godt skænderi og lidt bagtaleri havde vi ikke været mennesker, og sådan bør det også være i rollespil. Krofatters kone er måske jaloux på hende den unge tjenerinde, hendes mand lige har ansat. Og hvad går hun egentlig og laver med kunderne efter lukketid ?
Det er op til jer selv, hvor dybtliggende de negative følelser skal være.
Prøv at se, om I kan finde grund for relationer til andre spillere in-game på forhånd, normalt kender man jo andre end lige netop ens familie og kolleger.
Se også, om I hver især kan finde personlige mål, der evt. går på tværs af gruppens mål.

2. Opbyg illusionen
Det kræver god forberedelse at spille visse roller. Nogle har brug for meget udstyr, og alle roller bliver mere troværdige og stemningsskabende med masser af små relikvier, du kan trække op af lommen og digte en historie om.
Andre spillere: Der er alt alt for mange tilrejsende i liverollespil. Alt for mange roller er fuldkommen uden venskabelige og især familiære relationer. Dette skyldes mangel på forberedelse. Hvis du snakker med et par andre spillere kan i hurtigt skrue en familie sammen, så sparer du også dig selv, for den pinlige "hele-min-familie-blev-dræbt-af-orker/elvere/flyvende frøer-så-nu-søger-jeg-hævn"-historie. Den er kedelig, og den er dum. Den begrænser dit eget rollespil, og den gør dig til en i mængden. Find meget hellere på en original historie, fyldt med familiemønstre på kryds og tværs, og husk altid gode begrundelser. Folk er ikke bare onde, koleriske eller gavmilde. Oftest ligger der et eller andet motiv bagved deres handlinger og karaktertræk. Prøv at se, om du kan få hvordan din person er og hvorfor han/hun er sådan til at fremstå lige naturligt og uden indbyrdes modsætningsforhold.
En anden ting du kan aftale med andre spillere er venskaber og fjendskaber. Alle mennesker har disse. Din rolle bliver utroværdig, hvis du ikke har dem, men først skal til at finde dem. Som sagt, så mange tilrejsende er der heller ikke. Intriger er noget af det mest udviklende i rollespil, så sørg for at have viklet dig selv ind i så mange som muligt, før du ankommer til scenariet.
Hvis du er afhængig af en anden spiller, kan du også få meget ud af det. Der vil være en konstant psykisk kamp om overtaget, hvor mange indrømmelser skal gives, og hvad vil du være villig til at gøre for at få et sted at sove, for at få noget at spise, for at overleve ? Alt dette skaber spil.
Oppyntning: Det er en fremragende stemningsskaber, når du træder ind i et lokale, hvor der er tæpper på vægge og gulve, stole, borde, glas, tallerkner, lysestager og ydmyge tjenere i baggrunden. Så mærker du, at du er trådt ind i en rigmands hus. Eller når du går ned ad en handelsgade, hvor handlende fra alle sider prøver at sælge dig deres varer af alskens slags, nogen langvejs fra, andre blot bondemænd, der prøver at sælge dig sin sidste ko.
Små underlige ting, fundet rundt omkring på loppemarkeder og hos marskandisere, eller lavet til lejligheden, spreder altid lidt stemning og er sjove at have på sig eller i sin bolig. De er også altid et kærkomment samtaleemne, og et godt springbræt for mangen en røverhistorie.
Prøv at se om du kan få oppyntet det sted, du skal tilbringe scenariet. Det er dødssygt at bo i en by fyldt med sølvgrå kuppeltelte... Og det virker ikke særligt troværdigt, når den store hertug går ind i sine private gemakker, et lille bitte telt eller en pavillon midt i ingenting.
Det giver derimod respekt når folk har gjort noget ud af, hvor de bor, og man ikke er i tvivl om, hvor man er kommet til.
Du skal naturligvis også pynte dig selv, en dragt er meget vigtig, og her gælder samme vigtige princip som ovenfor: sørg for at dragten passer til din rolle, og sørg for, at den er realistisk. Prøv at kigge i bøger med billeder af middelaldertøj (kan lånes på biblioteket) og gør dig selv den tjeneste, at bruge de par timer ekstra. Forskellen er tydelig, og du gør spillet bedre for både andre og dig selv. Husk, hvis din økonomi af og til er mindre god, at alle dragter kan genbruges og kombineres i det uendelige. Endnu en ting: Det var ikke mange dengang, der gik i sorte kutter og kapper, særligt ikke rige folk. De valgte farvestrålende tøj, som de havde råd til, og som viste deres stand. Fattige måtte nøjes med jord og naturfarver, råt stof, evt. brunt, gråt eller lignende.
Til Legendernes Tid vil du få mad udleveret, vel at mærke mad der passer ind i en middelalder setting. Dette betyder, at du til dette scenarie forhåbentlig vil slippe for at se konserves dåser og pizza æsker ligge og flyde over alt. Hvis du vil spise noget andet end, hvad der serveres for dig, så sørg for, at det er middelalderligt, også i den måde det tilberedes på. Gør madlavningen og fortæringen til en del af spillet, snarere end en pause. Alle har brug for at spise, også din karakter.

3. Selve spillet
Under spillet er der en række ting du skal være opmærksom på, de fleste af disse vil dog komme naturligt, hvis du har fulgt fremgangsmåden i punkt 1 og 2.
Liverollespils største byrde er begrebet "off-play" eller "metaplan". Hvis du ikke kan holde dig i din rolle i 48 timer i træk uden at blive sindssyg, er der naturligvis ingen, der siger, at du skal. Men prøv at vise hensyn til andre spillere, sandsynligvis er de i deres rolle når du er sammen med dem. Hvis du ikke 100% sikkert ved at den spiller, der går forbi dig er off-play, så hold dig fra din off-play snak, og ikke kun den til ham. Vi ved alle, at det er irriterende pludselig at høre Superliga-resultaterne på kroen. Hvis man ikke kunne undvære at høre dem, ville vi nok selv have ringet hjem og hørt.
Derfor: Hvis du føler trang til at gå off-play, vær sikker på at spillerne omkring dig føler det samme. (og det gøres nok ikke bedst ved at spørge dem, om de er lige så trætte i fødderne som du...) Det vil nok være en god id�, hvis I derefter gik afsides med jeres off-play snak, der i øvrigt kan være ganske nyttig, hvis den vel og mærke drejer sig om selve spillet. Kritik og ros af din rolle kan være rar og inspirerende. Det kan gøre dig klar over svage sider af din rolle, som du enten kan rydde af vejen med det samme, eller i hvert fald have i baghovedet til næste gang du skriver en.
En af grundene til, at off-play snak kan være irriterende, er at mange spiller går og lader op til deres rolle, på samme måde som skuespillere gør det. Dvs. at de husker din egen rolle og genfortæller historien og karaktertrækkene for sig selv igen og igen. Lær at kende din rolle, som du kender dig selv, og lad den til dels overtage dig selv. Husk altid, at din karakter nok har nogen mål, men forud for dem går hans/hendes personlige etik og moral. Der er grænser for, hvad man gør for at få opfyldt sine mål. (Ville du slå ihjel for at vinde i lotto ?)
Hvis du hører til dem, der laver om på deres stemme, når de spiller live, så tænk over, om det er nødvendigt. Naturligvis taler en gammel mand ikke på samme måde som en ung bonde, og en heks ikke på samme måde som en skøge fra kroen. Men der er altså grænser. Ikke alle bønder taler sydsjællandsk ("bondsk"), og ikke alle taler lige dramatisk. Pas på, at det du siger ikke i for høj grad lyder som replikker i skolekomedien. (Smag ikke for meget på dine ord.) På samme måde skal din mimik også passe til din personlighed. Hvis du har lyst til at være højtråbende, skader det ikke spillet, du skal bare kun være det, hvis det passer til din rolle. En bonde begynder ikke at overfuse en ridder.
Endelig skal du, før du går i kamp, tænke på, at du risikerer, at miste livet for en sag, der måske kan ordnes på fredelig vis. Andre risikerer også at miste livet og du vil have deres død på din samvittighed og de mange efterladtes vrede rettet mod dig !

 
Underpunkter
  Rollespilstips
Spil skjald
Holdbaggrunde
Bedre Rollespil
Ting
Kriger
Piger
Borger
Erhverv
Intriger
Skurk

Rollespil

[26. april 1999]
Denne tekst giver en række gode råd til hvordan man kan forbedre sit rollespil.